ازدواج بهتر

۲۶ مطلب در دی ۱۳۹۵ ثبت شده است

در این الگو زن آزاد است همسر هر مردی که خوبتر میداند بشود ولو اینکه آن مرد متاهل باشد .و برای همین خاطر است که مردان مجاز به پذیرفتن بیش از یک همسر هستند.
بنابراین میتوان گفت جامعه ایرانی در حال رشد فکری است و مسئله زنان تنها همسر داشتن برای تامین نیاز مالی نیست بلکه داشتن بهترین همسر برای رشد فکری و روحی بیشتر است .از این رو وقت آن رسیده تا ازدواج اسلامی به معنای آزادی زنان در انتخاب همسر به جای الگوی زسنتی ایرانی یعنی آزادی مردان در انتخاب همسر جایگزین شود.

این روزها از حقوق های نجومی صحبت میشود. بد نیست توجهی هم به مهریه های نجومی شود. زنان و یا خانواده هایی که به دلایل گوناگون برای خود یا دختر خود مهریه های نجومی تعیین میکنند. البته در نگاه امروزی جامعه ما که مردان انتخاب کننده زنان برای ازدواج هستند منطقی به نظر میرسد.خوب ازکجا معلوم تعهد لازم را داشته باشند !!!به همین دلیل تعیین بالای مهریه خود تضمینی بر تعهد مردان است.

اما در جامعه ای که در آن زنان در انتخاب همسر آزاد باشند به جای تعیین مهریه نجومی به دنبال انتخاب مردانی با همت نجومی خواهند رفت .زیرا همت بلند یک مرد کوهها را جابجا میکند(1)

انتخاب زنان تاریخ ساز خواهد بود مثل کاری که حضرت خدیجه سلام الله علیها در انتخاب پیامبر گرامی اسلام به عنوان همسر انجام داد.ثروت نجومی ابوسفیان و قدرت نجومی ابوجهل را کنار زد و با مردی با همت نجومی ازدواج کرد.سلام خدا بر خدیجه کبری و همسر گرامیش


قال مولانا امیر المؤمنین: «هِمَمُ الرِّجَالِ تَقلَعُ الجِبَالَ»[1] همت مردان کوهی را از جا بر می کند.


ازدواجهای موقت پنج ساله مستحکم تر از ازدواج های دائم دوساله

...وقتی سطح تعهد جامعه پائین بیاید همه قرار ها سست میشود از جمله ازدواج و این ربطی به دائم یا زمان دار بودن ازدواج ندارد

اتفاقا در شرایطی که مردم برای پایبندی به تعهدات آمادگی لازم را ندارند ازدواجی با تعهد کمتر یا آزاد تر یا محدودتر در زمان بیش از ازدواج دائم گره گشاست.

ازدواج موقت فقط برای رفع نیاز جنسی نیست. بلکه وقتی طرفین برای تعهد آمادگی ندارندو یا هنوز فردی را مناسب ندیده اند که به او متعهد شوند ازدواج موقت کارایی بیشتری دارد...

...حال سوالی دیگر مطرح میشود که آیا لزوما گلزارها و پولدارها واقعا زنان را دوست دارند؟ پاسخ منفی است. زیرا دادن هدیه(مهریه) و خواستگاری رفتن برای زنی که میخواهد همسر مردی شود نشان از این است که آن مرد شان کرامت زن را رعایت کرده و به خواسته زن احترام گذاشته و نشان از صداقت مرد است.شاید در فضای مجازی مشاهده کرده باشید که گلزار نه تنها به کسی هدیه نمی­دهد بلکه زنی را که بر خلاف عرف و شان از او خواستگاری کرده را نمیپذیرد و هدیه او را رد میکند و اینکار را زشت میداند....

به نظر شما کدام ازدواج بهتر است؟

  • الف) یک مرد، زنی مجرد را موقتا به عنوان همسر انتخاب می‌کند.
  • ب) یک مرد زن مجردی را دائما به عنوان همسر خود انتخاب می‌کند.
  • ج)‌ یک زن مجرد از میان مردان مسلمان، یکی را موقتا به عنوان همسر خود انتخاب می‌کند.
  • د) یک زن مجرد از میان مردان مسلمان، فردی را که کمتر از چهار زن دائم دارد انتخاب می‌کند.

خیلی‌ها در جامعه امروز ما نوع دوم را می‌پسندند. شما چطور؟ تا به حال به مشکلات این سبک ازدواج فکر کرده‌اید؟ حداقل مشکلش این است که اگر دختری خواستگار مناسب نداشته باشد، یا باید تجرد را بپذیرد و یا زندگی نامطلوبی را شکل دهد!
«ازدواج بهتر» به شما نشان می‌دهد که بهترین نوع ازدواج مورد آخر است و پس از آن مورد «ج»، بعد مورد «ب»، و در آخر مورد «الف».

...لذا تفاوت اصلی و جوهری ازدواج دائم با موقت آنست که ازدواج موقت از حیث قیود و محدودیت‌ها آزاد است.حتی موقت بودن آن‌هم نوعی آزادی به طرفین میدهد و زمان را در اختیار آنها قرار میدهد....

الگوی ازدواج حضرت خدیجه سلام الله علیها یک اتفاق بزرگ تاریخی است.

در زمانی که همه در مکه پیامبر گرامی اسلام را تکذیب میکردند ،تنها فردی که حضرت را تصدیق کرد اولین بنوی مسلمان یعنی حضرت خدیجه (س) علیها بود.

ایشان صاحب ثروت زیادی بود و افرادی چون ابوسفیان و ابوجهل خواستگار ایشان بودند . ادامه داستان را از کتب منتهی الآمال شیخ عباس قمی بخوانید:

با توجه به نکات مطرح شده در تفسیر المیزان نکته جدیدی مطرح میشود که خوف از برقراری عدالت ناظر به زنان یتیم است و این بواسطه حساسیت بر روی ایتام است. طرح مسئله آزادی در انتخاب همسر توسط زن اینجا خود را بیشتر مینمایاند که در مورد دخترانی که پدر ندارند و مردی را به همسری انتخاب میکنند آن مرد باید نسبت به رعایت عدالت در مورد چنین فردی بسیار حساس باشد.تاجایی که اگر خوف برقراری عدالت داشت ازدواج با یتیم را راها کرده و از زنان دیگر (غیر یتیم) تا چهار همسر قبول نماید.

 زنانى که بر سر زنان اول شوهر مى کنند، در جامعه اسلامى و سایر جامعه هائى که این عمل را جایز مى دانند با رضا و رغبت خود زن دوم یا سوم یا چهارم شوهر مى شوند و این زنان، زنان همین جامعه ها هستند و مردان آنها را از جامعه هاى دیگر و به عنوان برده نمى آورند و یا از دنیائى غیر این دنیا به فریب نیاورده اند و اگر مى بینیم که این زنان به چنین ازدواجى تمایل پیدا مى کنند به خاطر عللى است که در اجتماع حکم فرما است و همین دلیل روشن است بر اینکه طبیعت جنس زن امتناعى از تعدد زوجات ندارد و...

...روزی در این کشور دختران راهپیمایی خواهند کرد تا بتوانند ازدواج دوم را رواج دهند. در حال حاضر اگر تمام پسران به سن ازدواج رسیده ازدواج کنند، حدود ۷ تا ۸ میلیون دختر آماده به ازدواج خواهیم داشت که ازدواج نکرده‌اند و این معضل خواهد بود

این تقاضا را  میتوان در اخبار نیز جستجو کرد...