ازدواج بهتر

سوال: این حکم آثار سوئى در اجتماع به بار مى آورد زیرا باعث جریحه دار شدن عواطف زنان مى شود و آرزوهاى آنان را به باد داده، فوران عشق و علاقه به شوهر را خمود و خاموش مى کند و حس حبّ او را مبدل به حس انتقام مى گرداند. و در نتیجه، دیگر به کار خانه نمى پردازد و از تربیت فرزندان شانه خالى مى کند. و در مقابل خطائى که شوهر به او کرده در مقام تلافى بر مى آید و به مردان اجنبى زنا مى دهد و همین عمل باعث شیوع اعمال زشت و نیز گسترش خیانت در مال و عرض و... مى گردد و چیزى نمى گذرد که جامعه به انحطاط کشیده مى شود.

 

پاسخ : در صدر اسلام حکم تعدد زوجات جارى شد و هیچ مورخ و اهل خبره تاریخ نیست که ادعا کند در آن روز زنان به کار کردن در خانه بى رغبت شدند و کارها معطل ماند و یا زنا در جامعه شیوع پیدا کرد بلکه تاریخ و مورخین خلاف این را اثبات مى کنند.

علاوه بر اینکه زنانى که بر سر زنان اول شوهر مى کنند، در جامعه اسلامى و سایر جامعه هائى که این عمل را جایز مى دانند با رضا و رغبت خود زن دوم یا سوم یا چهارم شوهر مى شوند و این زنان، زنان همین جامعه ها هستند و مردان آنها را از جامعه هاى دیگر و به عنوان برده نمى آورند و یا از دنیائى غیر این دنیا به فریب نیاورده اند و اگر مى بینیم که این زنان به چنین ازدواجى تمایل پیدا مى کنند به خاطر عللى است که در اجتماع حکم فرما است و همین دلیل روشن است بر اینکه طبیعت جنس زن امتناعى از تعدد زوجات ندارد و قلبشان از این عمل آزرده نمى شود بلکه اگر آزردگى اى هست از لوازم و عوارضى است که همسر اول پیش مى آورد زیرا همسر اول وقتى تنها همسر شوهرش باشد دوست نمى دارد که غیر او زنى دیگر به خانه اش وارد شود زیرا که مى ترسد قلب شوهرش ‍ متمایل به او شود و یا او بر وى تفوق و ریاست پیدا کند و یا فرزندى که از او پدید مى آید با فرزندان وى ناسازگارى کند و امثال این گونه ترس ها است که موجب عدم رضایت و تاءلم روحى زن اول مى شود نه یک غریزه طبیعى.

تفسیر المیزان سوره نساء

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی