ازدواج بهتر

پذیرش حق انحصاری طلاق برای مردان توسط زنان بسیار مشکل است.بسیاری از خانمها پاسخ و دلیلی برای آن نمی یابند.چرا یک خانمی که توسط یک مرد به عنوان همسر برگزیده شده باید تحت اجازه آن مرد باشد .پس آزادی زن چه میشود؟

برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید به عقد ازدواج نگاه کرد. برخی در قالب مزاح میگویند علت طلاق ازدواج است!! در نگاه اول این حرف بسیار خنده دار به نظر میرسد اما از یک منظر حرف بیراهی نیست.همانطور که میدانید در اسلام  دو نوع ازدواج داریم .ازدواج دائم ، ازدواج موقت.

در ازدواج دائم مرد باید خرجی زن را بدهد ،برایش خانه تهیه کند ، در عوض زن هم برای بیرون رفتن از منزل باید از شوهر اجازه بگیرد و در هرزمان که شوهر خواست  تمکین کند.

جالب این است که بدانید در ازدواج موقت هیچ کدام از این شروط برقرار نیست . یعنی نه شوهر ملزم به پرداخت خرجی زن است و نه زن باید از شوهر اجازه بگیرد.

وقتی به خطبه عقد اسلامی بنگریم میبینیم که خطبه عقد از زن آغاز میشود و مرد آن را میپذیرد.یعنی زن خود را به همسری مرد در میآورد و مرد قبول میکند.علاوه بر این زن آزاد است از میان مردان انتخاب کند و با هر کس که تمایل داشت ازدواج کند و فرقی هم نمیکند که آن مرد متاهل باشد یا مجرد و این درحالی است که این اجازه و آزادی در انتخاب همسر به مرد داده نشده است.

اگر این موضوع را با ازدواج موقت جمع کنیم میتوان اینطور گفت که زن هم در انتخاب همسر و هم در مدت ازدواج کاملا آزاد است .با این توضیح میتوان دریافت که چرا حق طلاق به مرد داده شده پاسخ بسیار روشن است چون شروع کننده در ازدواج زن است.و در حقیقت حق طلاق را خود زن با انتخاب نوع زوجیت به همسر خود داده است.زیرا زن میتوان مثلا به مدت پنجاه سال به عقد یک مرد دربیاید و در چنین عقدی نیازی هم به کسب اجازه از شوهر در بیرون رفتن از منزل نداشته و مجبور به تمکین هم نیست.از این رو شهید مطهری  ازدواج موقت را ازدواج ازاد مینامد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی