ازدواج بهتر

در مورد تعدد زوجات دلایل قابل توجهی ارائه شده که عمدتا شامل دودسته میشود یکدسته عوامل طبیعی و دیگر ریشه های روانشناختی .

در عوامل طبیعی به فزونی تعداد زنان بر مردان در طول تاریخ اشاره میگردد ریشه این اتفاق را در سه عامل میتوان جستجو کرد: 

اول ) اینکه زنان زودتر از مردان به بلوغ میرسند لذا در سن ازدواج تعداد زنانی که آمادگی ازدواج دارند نسبت به مردان بیشتر است.

دوم) زنان بدلایل فیزیولوژیکی مقاومت بیشتری در برابر بیماری ها دارند لذا معمولا از مردان بیشتر عمر میکنند.

سوم) به دلیل ویژگی های ذاتی مردان و تناسب آنها با حضور در عرصه های سخت مانند جنک و بلایایی طبیعی مرگ و میر مردان بیشتر از زنان است 

به این دلیل تعداد زنان طبیعتا بیشتر و درصورت نبود چند همسری زنان باید به تنهایی به زندگی ادامه دهند .

دسته دوم استدلالات به مباحث روانشناسی میپردازند

تفاوتى اساسى بین ساختار روانى و گرایش ها و عواطف زن و مرد وجود دارد. به این معنا که زنان به طور طبیعى «تک همسرگرا»Monogamous. مى باشند و به طور فطرى از تنوع همسر گریزانند. آنان خواستار پناه یافتن زیر چتر حمایت عاطفى و عملى یک مرد مى باشند. بنابراین تنوع گرایى در زنان، نوعى بیمارى است؛ ولى مردان تنوع گرا و «چندزن گرا»Polygamous. هستند.

نظر میرسد این دلایل کاملا طبیعی است .یعنی انسان را موچودی طبیعی و مانند سایر مخلوقات فرض کرده و به خاطر موانع طبیعی چند همسری را توجیه میکند.

اما دلیل بسیار بهتری هم برای تعدد زوجات میتوان برشمرد.

بهترین دلیل برای تعدد زوجات توجه به آزادی زنان در انتخاب همسر است .به این معنا که در پاسخ به اینکه چرا تعدد زوجات برای مرد جایز است باید گفت زیرا زنان در انتخاب همسر آزادند یعنی اینکه یک مرد دارای همسر باشد مانعی برای این نیست که زنی دیگر هم بتواند آن مرد را به عنوان همسر خود برگزیند.با مراجعه به خطبه عقد اسلامی میتوان دریافت که مرد مجاز نیست چند همسر بگیرد .بلکه میتوان گفت چون زنان در انتخاب همسر آزادند خداوند این اجازه را به مرد داده که چند همسر قبول کند.این دلیل دیگر به طبیعیت و تعداد زن مرد اشاره نمیکند بلکه استدلال آن امری انسانی و یکی از زیباترین خواسته های انسان یعنی آزادی است و این آزادی در انسان تنها به زنان داده شده و یکی از نشانه های حفظ کرامت زنان در دین اسلام است.



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی